مخترع ایمیل و ناجی علامت @ درگذشت:::





مخترع ایمیل و ناجی علامت @ درگذشت

 

 
 


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

وقتی از اختراع‌های حوزه کامپیوتر صحبت می‌کنیم در واقع صحبت از زمان زیادی مطرح نمی‌شود و بسیاری از بزرگان این صنعت هنوز در قید حیات هستند؛ اما باز هم این فناوری سلانه سلانه دارد پا به سن می‌گذارد و اکنون دیگر بیش از نیم‌ قرن از عمر آن می‌گذرد، به این ترتیب رفته رفته در حال از دست دادن مخترعین خود است، با کمال تاسف در اخبار داشتیم که ری تاملینسون مخترع ایمیل و علامت @ پس از ۷۴ سال زندگی و بر اثر سکته قلبی دار فانی را وداع گفت.

این روزها بیشتر ما برای مدت زیادی است که از ایمیل استفاده می‌کنیم و به نوعی اگر ایمیل نباشد کارمان لنگ است اما بد نیست بدانید، ری تاملینسون اولین ایمیل خود را حدود ۴۵ سال پیش در سال ۱۳۴۹ شمسی ارسال کرد. وی در شرکتی کار می‌کرد که اینترنت اولیه را بنا گذشته بود. این شرکت ARPANET نامیده می‌شد. تاملینسون در مصاحبه‌ای که بلاگ معروف The Verge در سال ۱۳۹۰ با وی ترتیب داده بود دلیل اختراع ایمیل را برملا کرد.

بنا به گفته تاملینسون در آن زمان راه‌های ابتدایی برای ارسال پیام بین دو کامپیوتر ایجاد شده بود، اما وی ایده‌ای جالب داشت که بر اساس آن با فرمان‌ SNDMSG ‌پیام‌ها ارسال می‌شد. راه‌حل SNDMSG پیام‌ها را در قالب یک ایمیل واحد بین کامپیوترها رد و بدل می‌کرد. جالب اینجاست که این مخترع فقید برای جدا کردن اسامی کاربران از دامنه‌ اینترنتی مورد استفاده، علامت @ را به کار گرفت. این تصمیم باعث شد کاراکتر @ به یکی از معروف‌ترین کاراکترهای صفحه‌کلید تبدیل شود.


گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org


در سال 1977 رویکرد وی به عنوان قالب استاندارد ایمیل معرفی شد. انتخاب نماد @ برای ایمیل، این نماد از یاد رفته را به یک کاراکتر محبوب و نمادی برای تمام هرچه به اینترنت مربوط است، تبدیل کرد. وی در جریان کار خود، زمینه را برای شکل گیری شبکه های اجتماعی مدرن فراهم کرد. برای مثال توییتر بدون استفاده از اشاراتی که در قالب "@ mention" ارسال می شوند و امکان مکالمه با سایر کاربران را فراهم می کنند، دنیای متفاوتی خواهد بود.

تاملینسون جوایز متعددی از Webby Award گرفته تا Prince of Asturias Laureate را دریافت کرد و نام او در تالار مشاهیر اینترنت به ثبت رسیده است. اما او نیز مانند سایر پایه گذاران اینترنت از جمله تیم برنرزلی و وینت کرف، هیچگاه نیازی به این جوایز نداشت؛ هر بار که یکی از کاربران اینترنت به صورت آنلاین با سایرین ارتباط برقرار می کند، در واقع از میراث وی استفاده می کند.

به گزارش فارنت؛ متاسفانه در حال حاضر خط و خبری از اولین ایمیل ارسال شده وجود ندارد؛ اما به گفته تاملینسون اولین ایمیل تنها از چند رشته کاراکتر تصادفی تشکیل شده بود. با این حساب باید گفت ممکن است محتوای اولین ایمیل ارسال شده از یادها پاک شده باشد، اما بدون شک نام ری تاملینسون همیشه در ذهن کاربران علاقه‌مند به تاریخ کامپیوتر باقی خواهد ماند.
 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد